By Joseph Santiago

Breathwork is een training waar je al mee moet beginnen als je dat nog niet gedaan hebt. Het voordeel van deze oefening is er een die je zult blijven ervaren met meer oefening. Als je begint met ademwerk, is het eerste wat je zal opvallen dat het je zal helpen volledige controle over je ademhaling te krijgen. Dit komt omdat het je zelfbewustzijn van je ademhaling zal vergroten. Daarnaast zal het je ook helpen om je kalmer, meer geaard en zelfverzekerder te voelen.

Maar wat houdt het allemaal in, en hoe kun je er baat bij hebben? Vanuit mijn ervaring met ademwerk heb ik dit artikel geschreven om je te helpen het te begrijpen en hoe het je kan helpen. Lees verder om meer te weten te komen.

Wat is ademwerk precies?

Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een doelbewuste en gecontroleerde manier van ademhalen. In de basis kan het alleen maar gaan om diep ademhalen met regelmatige tussenpozen.

Hoe is het ontstaan? De wortels ervan kunnen worden teruggevoerd op het Pranayama-concept in yoga. Ademwerk is ook een concept met brede toepassing in verschillende Oosterse praktijken en Tai Chi. Er zijn verschillende soorten ademhalingsoefeningen, maar in principe komt het neer op een bewuste verandering in de manier waarop je ademhaalt. Het fantastische aan de oefening is dat het een krachtig en betrouwbaar instrument is dat transformatie en genezing kan vergemakkelijken.

Er zijn zoveel voordelen te behalen uit deze dagelijkse oefening. Deze voordelen zijn voornamelijk voor de geest, het verstand en het lichaam. Ik heb zoveel voordelen ondervonden van regelmatig ademwerk. Het heeft het bijvoorbeeld veel gemakkelijker voor mij gemaakt om een diepere staat van geest en focus te bereiken.

Ademwerk is zonder twijfel een handige oefening om te doen. Twijfel je nog? Hier is een kort overzicht van een aantal van de voordelen, vooral op fysiek, emotioneel en mentaal gebied.

Voordelen van ademwerk

Er is zoveel onderzoek gaande om de voordelen aan te tonen, en hier zijn enkele van de voordelen.

Onmiddellijke verlichting van stress

Deze vorm van lichaamsbeweging is een snelle manier om de stress van ons dagelijks leven te bestrijden. Een van de studies in het tijdschrift Frontiers in Psychology gaf veelbelovende resultaten. In deze studie namen 20 deelnemers gedurende acht weken deel aan ademwerksessies. Aan het eind van deze trainingsperiode was er een significante vermindering van hun stresshormoon cortisol.

Cortisol is een steroïde hormoon dat verantwoordelijk is voor onze stressrespons. Hoge cortisolspiegels kunnen leiden tot chronische ontstekingen in het lichaam.

Verlaagt de bloeddruk

Volgens een onderzoek uit 2001 is ademwerk een effectieve niet-farmacologische behandeling voor hoge bloeddruk. Een andere studie uit 2015 gaf ook bewijs om deze bewering verder te ondersteunen. Vandaag is er een FDA-hulpmiddel waarmee mensen langzamer kunnen bouwen om hen te helpen hun bloeddruk te verlagen.

Verbetert Symptomen van Depressie

De resultaten van een onderzoek uit 2017 naar de effecten van coherente ademhaling en Iyengar yoga op depressie zijn inspirerend. Deelnemers hadden een significante afname van hun symptomen van depressie, en ze hadden ook klinische verbeteringen.

Een ander rapport uit 2016 gaf ook bewijs om aan te tonen dat ademwerk ernstige depressie kan verbeteren. Het is een handig hulpmiddel voor mensen die niet goed reageren op antidepressiva. De reden waarom het effectief is, is dat het de grootte van de amygdala vermindert, het deel dat verantwoordelijk is voor vecht-of-vluchtreacties. Dit, op zijn beurt, verhoogt het complexe denken in de prefrontale cortex.

Initieert scherpere focus

Als je het moeilijk hebt om je focus op een andere taak te houden, kun je misschien ademwerkoefeningen overwegen. Volgens een studie uit 2018 in het tijdschrift Consciousness and Cognition, kan ademwerk de aandachtsspanne verbeteren. Resultaten van een andere studie van Trinity College Dublin gaven vergelijkbare resultaten.

De twee studies tonen aan dat ademwerk een balans creëert in natuurlijke chemische boodschappers en noradrenaline. Beide stoffen hebben een effect op specifieke emoties en aandacht, waardoor de focus verbetert.

Pijnbestrijding

Er zijn verschillende studies die aantonen dat een diepe ademhaling kan helpen om chronische pijnperceptie te verminderen. Deze studies suggereren ook dat patiënten fysieke ongemakken gemakkelijker kunnen verdragen met een diepe ademhaling.

Norepinefrine medieert de pijnroute, en het creëren van een balans in cortisol om ontstekingen te verminderen kan de pijnperceptie verminderen. Bewijs uit een literatuuronderzoek uit 2017 ondersteunt beweringen dat diep ademhalen rugpijn kan verminderen.

Ik heb slechts vijf voordelen genoemd vanwege mijn ervaring en ondersteunend onderzoeksbewijs van elk voordeel. Laten we nu eens kijken naar de verschillende soorten.

Soorten ademwerk

Nadat ik had ontdekt dat ademwerk een handig hulpmiddel is bij genezing, besteedde ik tijd aan het leren van verschillende technieken. Niet al deze technieken waren nuttig, maar hier zijn degenen die eruit sprongen:

Pranayama

Je zult bekend zijn met deze ademhalingsoefening als je al eerder aan yoga hebt gedaan. Het is een populaire ademhalingsoefening die mensen samen met verschillende yogahoudingen doen. Pranayama helpt mensen om zelfbewustzijn op te bouwen, wat op zijn beurt het zelfvertrouwen vergroot. Het stelt mensen ook in staat om energie- en emotionele blokkades te overwinnen, die beide de levenskracht belemmeren.

Holotropisch Ademwerk

Mensen doen dit soort ademhalingsoefeningen om een trippy ervaring op te wekken. Velen beschrijven de effecten als die van een hallucinogene stof vanwege de intensiteit. Het doel van holotropische ademhalingssessies is om via de ademhaling een veranderde staat van bewustzijn te bereiken. Uiteindelijk zal iemand heelheid gaan voelen tussen geest, ziel en lichaam.

Rebirthing

Het doel van dit ademwerk is om geblokkeerde energieën van trauma’s vrij te maken. Het brengt een bepaalde vorm van emotionele bevrijding teweeg. Het ademwerk steunt op het principe dat iedereen trauma’s heeft opgelopen, en dat die in het lichaam zijn opgeslagen. Het manifesteert zich dan als stress en angst, maar de ademhalingstechniek helpt om de opgeslagen energie los te laten.

Wim Hof Methode

Dit is een combinatie van koude therapie en ademwerk. Het is een intense vorm van ademwerkoefening, en je zou kunnen zeggen dat het een vorm van hyperventilatie is. Wim Hof’s methode heeft een unieke manier van het creëren van een stormloop van vertrouwen en energie voor een verbeterd welzijn.

Hoe ademwerk werkt in het lichaam

Het mechanisme van de ademhaling is eenvoudig, en wat er gebeurt is dat je tijdens het proces kalmte leert kennen. Je zult in staat zijn om je ademhalingspatroon in verschillende omstandigheden bewust te veranderen of te vertragen. Uiteindelijk activeert het het parasympathische systeem, dat het systeem is dat de vecht-vlucht reactie medieert.

De ademhaling is meestal oppervlakkig in een stressvolle situatie, en het stimuleert de activering van verschillende stresshormonen, waaronder cortisol. Na het vrijkomen van deze hormonen begint het lichaam zich voor te bereiden op vluchten of vechten. Bloeddruk en hartslag beginnen ook te stijgen, maar je kunt de situatie snel stoppen met ademwerk.

Ademwerk maakt het gemakkelijk voor mensen om het lichaam te laten denken dat de dingen niet zo intens zijn. Het zorgt voor een stabiele bloeddruk en hartslag en een algehele staat van kalmte.

Een ander mechanisme dat ademwerk gebruikt is een verhoging van het zuurstofgehalte in het bloed. Dit maakt het makkelijker voor het bloed om organen, spieren en de hersenen te bereiken. Een opwindend aspect van ademwerk is dat je het altijd en overal kunt beoefenen.

Mensen die van plan zijn om te beginnen met ademwerk, kunnen het beste beginnen met een basissessie. Gelukkig zijn er een aantal gecertificeerde leraren die ademwerk voor beginners onderwijzen. U kunt ook nuttige sessies van gekwalificeerde instructeurs online vinden. Deze instructeurs zullen u begeleiden bij het beoefenen van ademwerk.

Microdosing | Utrecht Online Smart Shop Truffels | Koop Magic Truffels Online – Microdose Bros

Koop je truffels online en discreet bij de MicrodoseBros.nl. Magische Truffels bevatten hoge hoeveelheden psilocybine.

Wil je meer weten over hoe je microdoseert? Lees erover in ons blog.

.
Bezoek voor al je vragen onze Instagram pagina voor meer info. Ons team staat voor je klaar ze te beantwoorden!